Veelgestelde vragen

Een antwoord op jouw technische vraag

Technische vragen

Heb jij een technische vraag, of ben je op zoek naar de technische gegevens behorend bij jouw verbinding? Met behulp van onze veelgestelde vragen vind je hopelijk een antwoord op jouw vraag!

Internet

Hoeveel emailadressen van Jonaz krijg ik?

Bij je Jonaz verbinding kan je 5 e-mailboxen eindigend op @jonaz.nl aanvragen. Dit doe je bij de klantenservice via info@jonaz.nl.

Levert Jonaz statische of dynamische IP-adressen?

Jonaz geeft dynamische IP-adressen uit met een leasetijd van 7 dagen. Over het algemeen zal je IP-adres hierdoor niet vaak veranderen.

Levert Jonaz ook IPv6 adressen?

Ja, IPv6 is voor elke Jonaz abonnee op ons netwerk beschikbaar. Wil je hier gebruik van maken, dan kan je dit zelf instellen in het ZTE-modem van Jonaz. Je doet dit door:

  1. In te loggen op het modem op http://192.168.1.1
    • Username: admin (standaard wachtwoord)
    • Wachtwoord: admin (het standaard wachtwoord voor ons nieuwste modem (F6600R) is niet admin, maar: Web@0063)
  2. Ga in het menu aan de linkerkant naar “Network”, klik door naar “WAN” en daarna “WAN Connection”. Klik tot slot op “Toevoegen”. Je gaat namelijk een nieuwe WAN connectie toevoegen.
  3. Vul hier de volgende variabelen in:
    • Connection name: IPv6
    • Enable VLAN: YES
    • VLAN ID: 100
    • Type: Route
    • Service list: Internet
    • MTU: 1500
    • Link type: IP
    • IP Version: IPv6
    • IPv6 info get mode: Auto mode
    • Prefix delegation from: DHCPv6
    • GUA from Prefix: YES
  4. Klik onderin het menu op “Create”

Hierna krijgt het router van Jonaz een network address (2A01:90A0::{X}) en een prefix (2A01:90A0:0001:{Y}::). Apparaten aangesloten op de router krijgen daaropvolgend een network address (address 2A01:90A0:1:{Y}::{Z}).

Staat je router in Bridge mode? Dan stel je IPv6 in op je eigen router. De router (in bridge mode) van Jonaz geeft namelijk zowel IPv4 en IPv6 door. Op je eigen router stel je het gebruik van IPv6 in. Let op dat je SLAAC uit zet, en DHCPv6 aan zet.

Hoe log ik op mijn Jonaz modem in?

Inloggen op jouw Jonaz modem doe je door naar http://192.168.1.1 te gaan, en jouw username en wachtwoord in te voeren.

Heb je nog nooit ingelogd, of heb je je gebruikersnaam en wachtwoord nog nooit gewijzigd? Dan log je in met ons standaard username en wachtwoord. Deze zijn:

  • Username: admin
  • Wachtwoord: admin (het standaard wachtwoord voor ons nieuwste modem (F6600R) is niet “admin”, maar: Web@0063)

Kan ik zelf bijvoorbeeld een website of mailserver hosten?

Het is mogelijk om met jouw Jonaz verbinding een eigen website, mailserver o.i.d. te hosten. Let wel dat dit altijd voor eigen verantwoordelijkheid is, en Jonaz je hier niet mee kan helpen. Daarnaast is het goed om te weten dat het niet mogelijk is om de Jonaz mailserver te gebruiken om mail te relayen.

Welke wifi banden kan ik gebruiken met mijn Jonaz modem?

Het Jonaz modem wat bij jou thuis is geïnstalleerd, bevat een zogenaamde dual-band wifi module welke zowel gebruik kan maken van de 2,4GHz als de 5GHz frequentie. Hoe kies je hiervoor, of hoe stel je dit in? Het device wat je aan gaat sluiten bepaald of het überhaupt mogelijk is. Als je een device aansluit wat beide frequenties aan kan, dan kan je zelf bepalen met welke, zogenaamde, SSID deze verbinding maakt.

Hoe snel is mijn wifi, wat kan ik hier verwachten?

Hoe snel de wifi verbinding op jouw apparaten precies gaat zijn, is afhankelijk van veel factoren. Zo zijn factoren als de afstand tot het modem, de frequentie, de specificaties van jouw apparaat (bijv. smartphone), alsook het aantal mensen wat tegelijk gebruik maakt van het netwerk, bepalend in de snelheid die je daadwerkelijk zal behalen.

Biedt Jonaz nieuwsgroepen aan?

Jonaz biedt geen nieuwsgroepen aan. Wel zijn er veel partijen die je hiermee zouden kunnen helpen. Eweka is een voorbeeld van zo’n partij.

Ik heb een eigen router die ik graag wil gebruiken. Kan het modem van Jonaz bijvoorbeeld in ‘bridge” mode worden gezet?

Het is mogelijk om jouw eigen router te gebruiken in combinatie met het glasvezelmodem van Jonaz. Dit kan op verschillende manieren.

 

  1. Jonaz kan jouw modem op verzoek in “bridge mode” zetten. Door jouw modem in bridge mode te zetten vervallen de router functies van het modem (zoals WiFi, DHCP en NAT) en kan je je eigen router hiervoor inzetten. In dit geval blijft enkel LAN1 actief, en sluit je eenvoudig je eigen router hierop aan. Alleen het op de LAN1 poort aangesloten eigen router zal, middels DHCP, een publiek IP-adres van Jonaz ontvangen.
  2. Ook kan je ervoor kiezen om het ZTE-glasvezelmodem in de standaard routed modus te laten staan (of het modem van bridged mode hiernaartoe terug te laten zetten), je eigen router in DMZ te plaatsen / met port forwarding te werken, en aan te sluiten op het ZTE-glasvezelmodem. Meer informatie over deze optie vind je hier.

 

Let wel dat, indien je ook TV en/of telefonie van Jonaz afneemt, de TV en telefoon wel aangesloten blijven op het modem van Jonaz. Als deze niet meer aangesloten zijn op het Jonaz modem, dan is het ook niet meer mogelijk om via Jonaz TV te kijken of te bellen.

Ik heb een eigen modem wat ik graag zou willen gebruiken. Kan dat ook?

We raden iedereen aan het standaard Jonaz modem te gebruiken. Deze is namelijk uitvoerig getest en werkt perfect op ons netwerk en met de hoge snelheden die we aanbieden. Wil je echter een eigen modem gebruiken, dan kan dat natuurlijk ook. Meer informatie over het gebruik van een eigen modem, vind je op onze vrije modemkeuze pagina. Deze vind je hier: Vrije Modemkeuze. Hier vind je onder andere hoe het installeren werkt, wat Jonaz wel en niet voor je kan doen, waar je op moet letten, en welke specificaties van belang zijn voor jouw eigen apparatuur en de installatie.

Televisie

Hoe werkt TV van Jonaz?

TV van Jonaz kan je op verschillende manieren gebruiken. Zo kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld enkel analoge TV te kijken (door je TV direct aan te sluiten op het Jonaz modem), maar ook kan je kiezen voor digitale TV (DVB-C) door het gebruik van een geschikte ontvanger (CI+ in televisie of STB) i.c.m. een smartcard. Hoe jij precies TV kijkt is dus afhankelijk van de manier van installeren. In het document Jonaz Televisie aansluiten vind je in detail hoe jouw TV aan te sluiten om de beoogde manier van kijken te bereiken.

Ik ga zelf TV van Jonaz installeren, waar begin ik?

Voordat je TV van Jonaz gaat installeren is het goed om jezelf af te vragen hoe je TV van Jonaz wilt gaan gebruiken. Analoog of digitaal kijken? Op één of meerder televisies? CI+ / CAM module of settopbox? Jouw wensen voor hoe je TV wilt kijken bepalen in grote mate hoe je TV van Jonaz moet installeren. In het document Jonaz Televisie aansluiten vind je de verschillende manieren van installeren met daarbij de verschillende mogelijkheden en uitkomsten. Kies hier simpelweg welke manier het beste voor jou past en installeer het overeenkomstig.

Ik heb TV van Jonaz goed geïnstalleerd. Hoe stel ik deze nu in op mijn televisie?

Om het TV-signaal van Jonaz te ontvangen is het van belang dat je de volgende instelling gebruikt voor jouw TV of settopbox):

 

Frequentie: 162.00 of 162000 (aanvullen met nullen tot het vakje vol is)
Netwerk-ID: 5555
Modulatie: 256-QAM
Symboolsnelheid: 6875

Mijn nieuwe TV kan geen zenders vinden. Wat nu?

Sommige nieuwere TV’s kunnen de zenders van Jonaz niet gelijk vinden met de ingevoerde Jonaz instellingen. Er is een eenvoudige manier om dit op te lossen:

 

1) Ga terug naar fabrieksinstellingen
2) Kies als taal Nederlands maar als land Luxemburg (of Duitsland)
3) Kies uit de lijst van providers “Overige”
4) Gebruik de Jonaz-instellingen voor digitale TV:

 

Frequentie: 162.00 of 162000 (aanvullen met nullen tot vakje vol is)
Netwerk-ID: 5555
Modulatie: 256-QAM
Symboolsnelheid: 6875

 

Als het goed is vind je 37 digitale TV-zenders en 16 digitale radio-zenders.

Op welke kanalen zijn welke zenders geprogrammeerd – is er een zenderoverzicht?

In het Zenderoverzicht vind je een overzicht van alle TV en radio zenders, met bijbehorende kwaliteit, die je met TV van Jonaz kan ontvangen. 

Kan ik op meerdere apparaten TV kijken?

Het is mogelijk om op meerdere apparaten TV te kijken. Wij geven desgewenst maximaal vijf smartcards in bruikleen. Indien je dit wenst, zijn er wel enkele zaken om rekening mee te houden:

 

1) Om op meerdere apparaten te kunnen kijken, zal je het COAX-signaal moeten splitsen. Je doet dit met een COAX splitter. Dit is voor jouw eigen verantwoordelijkheid, Jonaz kan je hier helaas niet mee helpen.


2) Wil je ook digitaal kijken op meerdere TV’s, dan moet elke TV beschikken over een smartcard en CI+ module of settopbox. Bij Jonaz kan je extra smartcards aanvragen tegen een €15,- borg.

Kan ik een extra smartcard(s) aanvragen?

Het is zeker mogelijk om extra smartcards aan te vragen. Voor elke extra smartcard brengen we je wel €15,- borg in rekening welke je weer van ons terugkrijgt als je de smartcard weer inlevert. Deze extra smartcards (totaal maximaal vijf) vraag je eenvoudig bij onze Klantenservice aan, via info@jonaz.nl.

Hoe (her)activeer ik mijn smartcard?

Kan jij de zenders uit jouw Jonaz TV pakket niet meer ontvangen? Krijg je bij het aanzetten van jouw TV een foutmelding te zien, zoals “Gecodeerd signaal“, “foutmelding E30-4” of “E16-4“? Dan is het belangrijk dat je je smart card heractiveert. Dit doe je hier.

Welke set-topbox of CI+ module kan ik gebruiken?

Om digitale TV via Jonaz te kunnen kijken dien je gebruik te maken van een Irdeto gecertificeerde settopbox of CI+ module. Het TV-signaal van Jonaz is op eenzelfde manier versleuteld als het TV-signaal van Ziggo. Mocht je dus al een CI+ module of settopbox hebben die hiermee werkt, dan kan je deze gewoon blijven gebruiken.

Staat je vraag er niet tussen?

Telefonie

Kan ik gratis naar 088-nummers bellen?

Als je kiest voor onbeperkt bellen, dan bel je gratis naar alle vaste en mobiele nummers in Nederland. Dat geldt ook voor 088-nummers

Kan ik mijn telefoonnummer doorschakelen?

Ja, je kunt je telefoonnummer eenvoudig doorschakelen. Je kunt dit doen voor alle gesprekken, enkel wanneer je al in gesprek bent, of alleen wanneer er niet binnen een bepaald aantal seconden op wordt genomen. In ons Telefonie Stappenplan vind je precies hoe je dit zelf in kunt stellen.

Kan ik de rinkeltijd van mijn telefoon instellen?

Ja, je kunt zelf aangeven hoelang je wilt dat je telefoon overgaat (in seconden) voordat het gesprek wordt doorgeschakeld. In ons Telefonie Stappenplan vind je precies hoe je dit zelf in kunt stellen.

Kan ik nummerweergave uitschakelen?

Ja, je kunt zelf het weergeven van je telefoonnummer uitschakelen. Je kunt dat doen voor alle uitgaande gesprekken. In ons Telefonie Stappenplan vind je precies hoe je dit zelf in kunt stellen.

Hoe stel ik mijn voicemail in?

Je kunt zelf je voicemail inschakelen en instellen. In ons Telefonie Stappenplan vind je precies hoe je dit zelf doet.

Wat zijn mijn binnen -en buitenlandse beltarieven bij Jonaz?

Voor gesprekken in Nederland betaal je naar vaste en mobiele nummers slechts €0,05 per gesprek en €0,07 per minuut. Voor het bellen naar het buitenland, zijn de tarieven wat anders. In het bestand Telefonie tarieven buitenland vind je precies voor welke bestemmingen welke tarieven van toepassing zijn.

Nog geen antwoord?

Hebben de veelgestelde vragen jouw vraag niet beantwoord, of heb je nog andere vragen? Dan helpen we je natuurlijk graag verder! Bekijk ook onze andere veelgestelde vragen of bezoek onze storingspagina als je momenteel een storing ervaart.